Wessanen heeft in het eerste kwartaal van het jaar zowel de winst als de omzet flink zien stijgen. Dat bleek vrijdag uit een tussentijds handelsbericht van het natuurvoedingsbedrijf.
Wessanen realiseerde een winst van 12,6 miljoen euro, tegen 5 miljoen euro een jaar eerder. De opbrengsten dikten met ruim 20 procent aan ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar, en kwamen uit op 131,7 miljoen euro. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebite) kwam uit op 12,3 miljoen euro.
Het concern profiteerde onder meer van de overname van Abafoods, dat in januari werd gekocht en waarvan de cijfers per medio januari zijn ingepast in het resultaat. ,,Abafoods presteert goed en in lijn met onze verwachtingen”, aldus Wessanen. Abafoods droeg 10,8 miljoen euro bij aan de omzet en had een positieve invloed op het resultaat van Wessanen.
Bovenkant
De totale omzetgroei van Wessanen komt dit jaar waarschijnlijk uit aan de bovenkant van de eerder voorspelde toename met 5 tot 7 procent, zei financieel directeur Ronald Merckx tegen AFN. ,,Voor de verkoop van voedingsmiddelen in West-Europa is dat een prima groei”, concludeerde hij.
Wessanen profiteert duidelijk van de opmars van biologische producten in de supermarkten, aldus Merckx. ,,Albert Heijn geeft zelf aan dat het geen niche meer is, maar een mainstreammarkt. Wij gaan mee op die golf.''
Zonnatura
De groei is volgens Merckx zichtbaar bij alle merken en in alle landen waar Wessanen actief is. Hij wees onder meer op het Nederlandse Zonnatura, dat na jaren van stagnatie weer met dubbele cijfers groeit. Ook in Groot-Brittannië en Duitsland werden oude merken volgens hem nieuw leven ingeblazen.
Wessanen verwacht dat het genormaliseerde bedrijfsresultaat over heel 2015, exclusief Abafoods, hoger uit zal komen dan een jaar eerder. In de eerste zes maanden zal dit nog min of meer in lijn met vorig jaar zijn, door toegenomen marketinguitgaven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl